Kezdőoldal > General, Windows 8, Windows Server > RDS Manager on Windows 2012 R2

RDS Manager on Windows 2012 R2


Aki 2003/2008-as környezetből érkezett a 2012-be, s a régi rendszeren használt TS/RDS-t, az szinte biztos mérgelődőtt már az RDS Manager (tsadmin) hiányán. Mint tudjuk, ez volt az az eszköz, amelyikkel ki tudtuk listázni, hogy ki milyen azonosítóval csatlakozott, tudtunk neki üzenetet küldeni, sőt, még szükség esetén távsegítséget is nyújthattunk úgy, hogy egyszerre láttuk ugyanazt a képernyőn.

Ez a képesség sajnos teljesen eltávolításra került a 2012*-ből, ezért vagy szívtuk a fogunkat, vagy alternatív megoldásokat használtunk (pl. Remote Assistance vagy ez). Szerencsére a sok panasz hatására az újabb, R2 verzióban valamilyen formában visszaköszön, még ha nem is a régi, jól megszokott eszközök segítségével, de van egy lehetőségünk natívan kezelni a távoli munkameneteket.

Kezdjük a rossz hírekkel. Ahhoz, hogy grafikus felületről használni tudjuk, fel kell telepítenünk egy RDS környezetet, különben nem kapjuk meg a grafikus kezelőeszközt. Ebből egyértelműen következik a másik rossz, hogy ha csak admin módban használjuk a távoli asztalokat, akkor grafikus felületről nem tudunk csatlakozni a rendszergazda kolléga munkamenetéhez sem… Mielőtt még valaki azt gondolná, hogy utóbbihoz kicsit trükközik, s egy adott gépre telepíti az RDS környezetet, majd ezt a gépet felveszi egy másik gép Server Manager-ébe, ezzel megkapva az RDSM-et – nos, sajnos attól még továbbra is csak az RDS farm munkameneteit fogja látni/kezelni – ismétlem, grafikusan.

Nézzük akkor, hogy mit lehet. Az RDSM eszköz Connections oszlopában látjuk az aktív munkameneteket, s az ezek közül kiválasztotton jobb egérgomb segítségével kérhetjük a Shadow opciót, ezzel csatlakozási kérelmet küldve a delikvensnek. Alapértelmezetten be van kapcsolva az engedélyezési igény kérése, de házirendből ezt meg is tudjuk változtatni – erről kicsit később.

A következő jó hír az, hogy bár eddig nem lehetett a RemoteApp munkameneteket ily módon kezelni, az R2 verzióban ez is javításra került. Mostantól a publikált alkalmazások felhasználói ugyanígy látszanak a listában, s esetükben is alkalmazhatjuk a távsegítséget. Ilyenkor természetesen mi fekete hátterű asztalt látunk, hiszen a felhasználó munkamenetének nincs asztala – de az alkalmazásokat ugyanúgy tudjuk távvezérelni.

A parancssori eszközök terén szintén történt némi javulás. Windows 2008/R2 esetén a Shadow utasítás segített átvenni egy munkamenetet, de mostantól amelyik gépen telepítve van legalább 8.1-es verzióval rendelkező RDC (elődeiről itt írtam), ugyanezen cél elérésére használható a /shadow paraméter. Előbb érdemes lekérdezni az aktuális munkameneteket (Get-RDUserSession, vagy a 2008 R2 óta létező QWinsta /Server:ServerName), majd a

mstsc /v:<ServerName> /shadow:<SessionID>

utasítással csatlakozunk a munkamenethez. A hozzáférés módja ugyanaz, mint a grafikus felületen, alapból itt is „View” módban történik a csatlakozás. Ha a vezérlést is szeretnénk átvenni, akkor a /control paramétert is hozzá kell tegyük, ha pedig át akarunk lépni a hitelesítési procedurán (és házirendből is engedélyezve van!), akkor a /NoConsentPrompt paramétert.

Nézzük a jogosultságokat. Mint már említettem, alapértelmezetten be van kapcsolva a felhasználó jóváhagyásának igénye, bármelyik módban is csatlakoznánk (megnézni/vezérelni). Ezt házirendből tudjuk szabályozni, akár számítógép-, akár felhasználói ágon:

Administrative Templates\Windows Components\Remote Desktop Services\Remote Desktop Session Host\Connections\Set rules for remote control of Remote Desktop Services user sessions

Ha itt kikapcsoljuk a jóváhagyást, akkor nem kell megvárni a használt munkaállomásokra való csatlakozástól megszokott 30 másodpercet sem – viszont azokkal ellentétben, amennyiben a felhasználó nem nyom semmilyen gombra, a csatlakozás eldobásra kerül.

Amit még fontos tudni, hogy csak rendszergazda csoporttagsággal rendelkező fiókok tudnak munkamenethez csatlakozni, ez nem delegálható. A másik érdekesség, hogy a cikkben leírtak nem támogatottak munkacsoportos működés esetén.

* Windows 2008/R2 segítségével tudunk ugyan trükközni, de nem lesz teljes értékű a szolgáltatás, pl. pont a cikkben említett távsegítség nem fog működni, ”Access Denied” hibaüzenetet fogunk kapni. Amennyiben ez utóbbira nincs is szükség, akkor meg lehet próbálni az itt leírt módszert.

Fontos, hogy ne is próbáljuk meg pl. Windows 2003-ről indítani a kérést, különben még csúnyább hibaüzenetet kapunk:

Session (ID ##) remote control failed

(Error 31 – A device attached to the system is not functioning.)

Advertisements
  1. Még nincs hozzászólás.
  1. No trackbacks yet.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: